Saturday 8 September 2012

Satu minggu di bumi madinah



Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian Alam yang sentiasa melimpahkan kasih sayang pada hambaNya. Alhamdulillah, alhamdulillah thummal hamdulillah. Sudah satu minggu saya berada di bumi madinah selepas pulang bercuti di Malaysia  yang lepas selama hampir 3 bulan. Betapa diri ini rindu dengan bumi haramain, kini jiwa dan hatiku makin terubat dengan kedengaran azan di Masjid Nabawi, lautan manusia yang sedang beramal soleh, pemandangan masjid yang begitu mengasyikkan dan menenangkan serta memberi ketenangan jiwa.

Mukadimah selepas pulang bercuti di madinah kali ini sangat memberi kesan dalam jiwa. Sebelum pulang lagi saya sudah berazam untuk bawa hati yang bersih, dan jiwa yang semangat untuk membina satu kehidupan yang baru. Sepanjang seminggu selepas pulang dari tanah air, saya sering mendapat kebaikan di sini, ada banyak yang saya pelajari dan membuatkan iman saya bertambah. Ya Allah terima kasih kerana sentiasa mengingatkan hambaMu ini.

Antara perkara yang saya sering dapat ialah berjumpa dengan pemandu kereta yang baik-baik orangnya. Di sini selain teksi berdaftar iaitu ujrah kami juga menaiki kereta yang lalu lalang di jalan raya, jika di tahan lalu ianya berhenti amak ia dikira sebagai teksi, selepas sama-sama setuju untuk meletakkan harga maka kami akan naik ke destinasi tujuan. Satu masa saya menaiki satu kereta yang dibawa oelh seorang arab, ya saya menaikinya bersama rakan-rakan dari negara lain. Kereta itu sudah tunggu didepan pintu belakang universiti lagi untuk mengangkut penumpang.

Bila kereta sudah penuh untuk 4 orang, maka kereta pun terus bergerak ke Masjid Nabawi. Rupanya pemandu kereta yang kami naiki itu bukannya mahu mengambil upah, katanya saya suka pelajar universiti, saya juga mahu ke Masjid Nabawi jadi saya saja tunggu dan kita boleh pergi bersama. Semasa dalam kereta katanya kamu semua sangat bagus, kamu semua meninggalkan negara kerana ingin menuntut ilmu ianya jihad yang sangat besar. Semuanya seakan dijunjung atas kepala. Mulia maknanya.

Saya selalu saling memesan dengan sahabat, jangan berkira jika mahu buat kebaikan. Contohnya jika mahu menaiki teksi ke masjid, setakat mahal-mahal sikit tu jangan berkira sangat, InsyaAllah Allah murahkan rezeki. Pesan juga agar saling positif dengan orang sekeliling. Kerana ia cermin kepada hati kita. Jika kotor yang kita nampak risau ia datang dari hati kita yang juga kotor. Baru bercerita mengenai itu, saya dan kawan dibantu oleh seorang melayu yang lahir di madinah menjadikan keretanya sebagai teksi mengambil upah bagi penumpang yang menhan di tepi jalan, anak muda, tapi tidak fasih berbahasa melayu hanya boleh faham sahaja.

Alhamdulillah dia tidak mahu menerima bayaran 10 riyal itu, malah dia membantu seketika mencarikan kedai telefon bimbit yang baik dan murah bagi kami. Katanya " awak mahu saya bersama mu membeli telefon bimbit atau saya terus pulang? " Allah baik betul dia. Rasa tidak rugi jika kami sentiasa bersangka baik dan tidak berkira, rezeki pasti akan sampai dan yang paling penting berkat. Banyak juga inividu yang saya ketemui tiba-tiba memberikan nasihat yang seolah-olah dia tahu saya mahukan nasihat itu. Masa tunggu giliran untuk beli air di satu restoran di bandar madinah, ada seorang tua panggil saya, tiba-tiba dia nasihat agar menuggunakan telefon bimbit dengan baik dan dia memberi nasihat agar berkahwin.

Semuanya sperti satu keajaiban, bukannya tiada orang jahat dan buruk akhlaknya di madinah pastinya ada. Tapi saya bersyukur setakat ini banyak individu soleh yang saya ketemui. Bumi madinah sangat ajaib. Doa di masjid nabawi sangat mustajab. Saya mesti tekadkan diri untuk terus mujahadah melawan nafsu dan mengurusnya, menjaga amal soleh, dan menjaga kemulian akhlak. Hidup berjauhan dengan tanah air bukannya mudah, selalu susah, harapnya Allah beri saya kekuatan untuk terus mujahadah untuk terus medekatkan diri padaNya.

Ya Allah berilah aku hati yang sedar bahawa aku sedang berada di bumi yang suci yang padanya ada keberkatan. Amin

2 comments:

  1. Assalamualaikum, saya nak tanya kalau nak belajar kat madinah....pembiayaan yuran tu mahu dibayar bagaimana?? dan ada tajaan biasiswa ke??? terima kasih....

    ReplyDelete
  2. wslm, masuk dalam group di fb, add saya danial madani.

    ReplyDelete