Sunday 14 April 2013

Ujian Tuhan di Kota Bercahaya



Al-Kisah Madinah

Kerana ujian itu, banyak mengubah kehidupan ~

Hampir satu hari saya bersama seorang rakyat Malaysia yang berkerja di Jubail, Arab Saudi. Beliau datang mengerjakan umrah dan singgah selama 3 hari di Madinah. Hari ini adalah hari terakhir beliau di Madinah tetapi musibah telah menimpa beliau ,dompet beliau telah hilang setelah menziarahi maqam Rasulullah saw selepas solat subuh hari ini.

Saya dihubungi sahabat, anak angkat kepada beliau untuk turut membantu menyelesaikan masalah, tanpa membuang masa, kami terus ke Masjid Nabawi untuk bertemu beliau dan berjumpa dengan polis. Banyak perkara yang ada dalam dompet tersebut, Kad pengenalan saudi(iqamah), lesen kereta, kad milik kereta(istimarah), kad-kad bank , kad kredit, duit dan lain-lain.

Beliau bersama keluarga akan bertolak pulang ke Jubail pada harini yang mengambil masa lebih kurang 12 jam dengan menaiki kereta, tetapi dengan kehilangan semua barang-barang penting seperti lesen kereta menyebabkan kesukaran ke atas beliau meneruskan perjalanan.Terpancar dari wajah kesusahan beliau walaupun saya yakin beliau orang yang tabah dan sabar.

"Haji sabar ya, inshaAllah jumpa tu..." Saya cuba menggembirakan dan menenangkan dengan mengurut bahu beliau sambil menyimpulkan sedikit senyuman....

Saya tahu musibah ni sangat berat buat beliau. Bukan mudah menerima susah dan bukan senang mencari tenang. Dalam waktu itu saya mengenang kembali waktu saya di timpa ujian pada tahun lepas. Seluruh beg dompet saya hilang di Masjid Nabawi di waktu final exam telah bermula. Masa tu saya mengulang pelajaran di maktabah masjid, dan menyedari kehilangannya ketika mahu menunaikan solat isyak. Aaahh sangat gelisah ketika itu, esok saya ada exam? Seluruh isi penting dalam dompet telah hilang termasuk kad pelajar yang perlu digunakan untuk ke dewan peperiksaan.

Kami singgah sarapan di sebuah restoran dan mulakan pengenalan. Saya sempat bercerita apa yang pernah berlaku pada saya agar beliau tahu ada insan lain juga yang pernah di uji di sini, iaitu saya sendiri.

"Haji... Beginilah kehidupan di madinah, kita akan di uji dengan kesusahan, Tapi Nabi saw mahu memberikan syafaat dan saksi bagi mereka yang sabar atas kesusahan tersebut..." Saya cuba menceritakan dengan penuh perasaan kerana saya juga pernah merasai susah seperti yang beliau pernah rasai hari ini... Saya faham beliau sangat pedih dan sedih tapi kita sebagai hamba ubatnya bertemulah Allah dan berdoalah sambil merintih....

Kehilangan dompet saya pada tahun lepas di Masjid Nabawi telah menyebabkan banyak kehidupan saya berubah. Rupanya Allah nak beri satu perkara lain. Memang benar Allah maha sayang. Dia ambil Dia beri. Maha suci Allah dari menzalimi hamba Nya. Saya terbaring atas katil dan menangis sepuas-puasnya atas apa yang terjadi. Hampir setiap hari saya hubungi polis untuk bertanya khabar jika ada apa-apa laporan. Jika saya menghubungi dan polis menjawab "masih tiada", saya rasa perit sangat. Mana tidaknya jika tiada kad pengenalan saudi itu bagaimana saya mahu pulang ke Malaysia kerana saya harus menukarnya dengan pasport. Tambahan pula,
hanya ada beberapa minggu lagi saya akan bermusafir ke tanah air.

Inilah kejadian yang banyak mengubah diri. Tambahan pula waktu kesusahan itu berlaku, saya telah bertemu satu buku yang banyak mendidik diri untuk kembali mengingati DIA dan kembali kepada DIA. Sejak itu saya rasa tenang dan damai. Kehilangan itu buat saya tersenyum bahagia kerana Allah telah membuka pintu hidayah untuk kembali kepada Nya. Saya pernah berdoa " Ya Allah, jika kehilangan ini penyebab Kau mahu memberi iman maka janganlah kau temukan ianya semula, aku bimbang aku akan melupai Mu semula jika ia kembali kepada ku "

Tepat waktu solat asar, segala urusan untuk beliau musafir ke Jubail selesai. Sepanjang hari bersama beliau untuk membantu menyelesaikan masalah telah dimudahkan oleh Allah swt, Memang penat, tapi rasa puas sangat dapat bantu orang lain, sambil-sambil muhasabah dan mengingati semula apa yang pernah berlaku pada saya.

"Haji... InshaAllah jumpa tu, Saya doakan... " Erm.. Nak buat macamana Allah nak uji, uji harta, uji nyawa, sambung beliau dengan senyuman tanda beliau tabah menghadapi ujian....

Banyak ujian di bumi Madinah ini yang mesti dilalui, ramai yang mahu hidup di sini, tetapi tidak ramai yang tahu ada susah yang bakal menanti dan belum tentu boleh menahan segala ujian dan cabaran...

"Ya Allah moga tarbiyah madinah ini dapat mendidik hati dan jiwa untuk mendekati Mu dan menjadi penguat menghadapi apa jua mehnah yang bakal mendatang...."

Ya Allah... Aku menyayangi bumi kekasih Mu...

Madinah Al-Munawwarah
13 April 2013

2 comments:

  1. Allahuakbar.. Indah sekali info Madinah ini...

    Bolehkah saudara danial whatsapp saya di talian 0126594187 (Muhammad)

    Sy ingin bersilaturahim dengan danial dan ingin mengetahui jika diizinkan Allah swt.. Mungkin ada ruangan rezeki untuk perniagaan di Madinah @ mekkah yg boleh kita usahakan bersama sama.. Insya Allah..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikom...boleh saya dapatkan email atau pon no. Saudara danial kerana ada beberapa urusan yang memerlukan bantuan dari saudara....ini no. Saya 01139444174(azzim)...maaf kerana approach saudara dgn kurang formal sebegini...jazakaAllah khair

    ReplyDelete