Wednesday 8 August 2012

Rasa - Rasa dalam solat





Petang tadi masa uncle jalan-jalan di kawasan depan Masjid itu terdengar ada orang beri ceramah. Terkejut juga ada ceramah waktu petang-petang begitu. Pembesar suara yang di pasang boleh di dengari sampai ke luar.

Oh yeke uncle?! Uncle jogging ke di kawasan masjid itu?
Eh tidak lah, uncle jalan je. Uncle saya ni agak berumur juga dalam 66 tahun, tapi awet muda dan masih hensem orangnya, maklumlah doktor perubatan! Mesti pandai jaga kesihatan.

Tapi masa uncle jalan di belakang masjid pula, terdengar ustaz yang beri ceramah tu menjerit seperti sedang serius kemarahan. Senyum kecil uncle tertanya-tanya kenapa marah-marah dalam bulan puasa ni?

Oh waktu tu ustaz tu sedang beri ceramah tentang solat.
Ada program tentang muhasabah Ramadan di sana. Saya salah seorang pesertanya! Rupanya uncle ada di situ ya.

Slot mengenai memahami bacaan solat itu sangat berkesan. Kebanyakan peserta yang hadir akan berangkat ke tanah suci bagi menunaikan haji tahun ini. Ramai yang sudah veteran. Anak muda macam saya boleh kira. Kami diedarkan beberapa helai kertas soalan mengikut kumpulan. Para peserta mesti menterjemah apa makna bacaan dalam solat yang ada dalam kertas soalan itu.

Surah Al-Fatihah, Doa iftitah, zikir rukuk, sujud, duduk diantara dua sujud, tasyahud awal dan akhir, doa qunut dan lain. Semuanya kena diterjemah dalam kumpulan yang diberikan. Nah ambik rasakan!

Duduk di kumpulan tali hitam, yang dinamakan kumpulan Saidina Abu Bakr. Maka mulalah kami menterjemah. Kelihatan ramai yang macam tidak tahu, dan serba salah mahu terjemah. Dengan ilmu bahasa arab yang ada pada saya, saya membantu sambil sama-sama bincang. Kumpulan lain? Saya tidak tahu keadaaan mereka.

Masa sudah tamat! Kami nak kutip semua terjemahan anda.

5 Minit kemudian:

Kata salah seorang ustaz yang mengajar itu, juri dah semak apa yang anda lakukan.

“ Jika beginilah kertas yang kami terima, apa yang kamu semua telah buat!! Solat apa yang kamu laksanakan jika apa yang dibaca tidak difahami!! Terjemah Surah Al-Fatihah pun tidak lengkap!! Sudah berpuluh tahun solat tapi tidak faham! Sambil mengeraskan suara agar nampak lebih serius. Sedih jika keadaanya begini. “

Semua tertunduk malu, ada yang tersenyum tersipu. Bahkan saya mendengar suara tua yang datang dari kumpulan lain mengatakan ‘’ Kami tidak ada KAFA dulu ustaz! “ ops….

Masa sedang menterjemah tadi, saya memerhatikan kumpulan di sebelah, ada budak masih dibangku sekolah lagi bersama kumpulan itu. Tiba-tiba terdengar lagi seorang pakcik bercakap padanya,

“Eh kau kan belajar arab! Kau mesti tahu.. “ tolonglah terjemah! Pakcik tu memang tidak malu! Aduh segannya…..

Jadi huru-hara waktu itu. Baru tahu dan sedar semua kita jahil. tiada ilmu, solat berpuluh tahun pun tidak faham, jadi bagaimana mahu hayati kalau tidak faham, Jika tidak dapat hayati, bagaimana mahu khusyuk. Allah……sudah jauh solat kami ini. Patutlah solat yang dilaksanakan tiada impak dalam diri. Akhlak masih ditakuk lama, iman masih biasa-biasa, masih mengumpat, berdusta, dan melakukan maksiat. Dek solat tidak dapat cegah kemungkaran. Itulah solat yang tiada rasa!


No comments:

Post a Comment