Wednesday 8 August 2012

Usrah peneguh ukhuwwah – SAHABAT




 Saat ku gusar, dan resah, teringin ku mencari teman pendengar bicara. Berada di Madinah jauh dengan tanah air pasti mahukan teman. Dengan kasih sayang Allah kutemui juga dengan insan ini. Jiwa besar, nasihatnya ringkas tapi membekas, sering memberi pesanan dan peringatan. Ku pernah mendengar ceritanya bahawa insan ini baru menghabiskan pengajiannya di peringkat BA Dakwah dan Usuluddin. Dengarnya insan ini cenderung pada memberi motivasi dan dakwah. Wah baguslah begitu. Kita punyai minat yang sama! Ku mesti berjumpa dengannya! Azam kecil.



 Dia menjadi naqib atau ketua pembimbing dalam usrah kami di Madinah. Bilangan kami semuanya ada 12 orang. Semuanya satu batch. Bermulalah pertemuan pertama kami di hostel pelajar. Biasa-biasa sahaja tapi luar biasa! Di situ kami bertaaruf lebih mendalam. Mana tidaknya kami kena hafal semua nama penuh kawan usrah, belajar di mana, umur berapa, berapa adik beradik dan anak keberapa, cita-cita, hobi dan lain-lain. Semua kena tulis dalam buku nota yang ana pesan pada antum dalam sms ya! Pesan naqib.



Seminggu sekali kami akan adakan pertemuan ini, macam biasa lepas solat isyak. Dulu makan lepas habis usrah, tapi sekarang makan dulu, katanya baru cepat hadam, sebab lepas ni dah nak tidur. Kebanyakan kami memang setuju. Lapar. Sangat gembira bersama mereka. Senyum tawa, gurau senda semuanya jadi kenangan. Usik mengusik juga tak pernah terlepas. Tapi semuanya tidak melampaui batas, kerana kami semua sudah matang, tahu batasannya.

Usrah ini di namakan SAHABAT oleh pelajar-pelajar Madinah. Bagi saya tidak kira apa namanya,isi itu usrah itu yang penting. Kalau namanya KAWAN pun tidak mengapa, asal kami tidak LAWAN. Terbinalah usrah ini bagi memperbaiki segala yang ada. Silibus kami biasa-biasa sahaja, guna hadis 40 Imam Nawawi. Nampaknya kerja kami kerna menghafal. Satu minggu 3 hadis berserta sanadnya ya! Erm.. InsyaAllah. Berat juga tapi demi perjuangan kami laksanakan.
 
Usrah ini biasa-biasa juga, tapi kami ada visi. Apa yang mahu dicapai. Tidak perlulah saya sebutkan disini. InsyaAllah kami semua sedang mujahadah kearah itu. Alhamdulillah usrah berjalan seperti biasa. Cumanya kadang kala ada juga ikhwah yang tidak dapat hadir termasuklah saya! Sibuk dengan kuliah dan membaca. Aduh hampa juga kadang kala tertinggal usrah. Memang benar istiqamah itu sukar.




Sampailah ke penghujung semester kami adakan pertemua terakhir. Makan di restoran pizza. Di sana kami bertemu buat kali terakhir, sambil menikmati makan malam, kami dengar nasihat dari abajid. Perkongsian juga di utarakan. Saya sebenarnya sudah kenyang malam tu, tapi makan juga. Moga-moga perjalanan kami sentiasa ada keberkatan di sisi Allah. Walaupun saya ketua usrah tapi saya lah yang paling lemah di situ. Malu dengan sahabat-sahabat lain yang baik dan pandai-pandai. Harapnya saya dapat belajar dengan mereka dan kesan kebaikan mereka masuk dalam diri saya. Amin.

No comments:

Post a Comment