Tuesday 31 July 2012

Akhlaknya memikat di hati! Nasihatnya membekas di jiwa! Itulah cerita di Masjid Nabawi

Selepas menelaah ilmu nahu di Masjid Nabawi yang mulia, saya duduk bersandar di kerusi bawah bersaiz kecil yang baru dibeli. Seronok bersandar sambil membaca. Dengan taqder Ilahi kawan saya datang buat umrah, maka bertemulah kami disitu sambil berbual-bual.

Di sebelah kanan kiri saya ada seorang yang sibuk menterjemah dari bahsa arab ke bahasa urdu. Tenang, tegap dan rilex menulis diatas papan lapik berwarna biru


Danial Madani : Ana rasa sebelah kiri ana ni syeikh ni....
Kawan : yeke? erm....


Dia perasan kami borak pasalnya, jadi ana terus beri salam.


Syeikh : wa'alaikumussalam.. Enta thaalib Jaami3ah Islamiyah? Awak pelajar Universiti Islam?
Danial Madani : Ei Na3am ( senyum )


Syeikh : Saya mahu nasihatkan awak sesuatu....


Dia meletakkan bukunya ditepi dan memberi fokus kepada perbualan. Kerusi yang awak duduk sandar ini tidak baik untuk otak, kerana jika anda bersandar ia akan ada kesan pada otak mu.


Danial Madani : Kaifa 'arafta? Macamana anda tahu?


Syeikh : Hadza Ma3ruf..


Dia tarik kerusi yang saya duduk tu dan suruh letak tepi.


Katanya:


Syeikh : Hal anta maridh? Adakah awak sakit?


Danial Madani : erm lak lak, lastu mariidhan.. saya tak sakit..


Syeikh : utrukuhu izan?! jadi tinggalkannya..


Danial : Okey2, sambil tersipu2...


Syeikh itu minta saya gengam tangan, dan dia sendiri buka 2 jari saya satu persatu,


Dia buka ibu jari saya dan berkata " tinggalkan kerusi ini! " dan buka pula jari telunjuk saya sambil baca hadith:


" Min husnil islam min mar'i tarkuhu ma laa ya'niihi "


Maksudnya: Dari kebaikan seorang Islam itu dia meninggalkan apa yang tidak baik atau berfaedah baginya..


Saya cakap jazakallahu khair syeikh...:-)


.......................................................................................


Perbualan lain yang saya tidak cerita..


Berbangsa Pakistan,
Rupanya syeikh ini bekas pensyarah di Jami'ah Imam Saud Riyadh Saudi Arabia,
Rupanya dia sedang menterjemah bukunya sendiri ke bahasa urdu. Buku yang bertajuk La taiasuu fi rauhillah.
Saya belek2 bukunya ada tertulis dia bekas ketua qism dakwah di Jamiah Imam Saud (saabiqan)


Saya sangat terkejut dan bertanya:


Danial Madani : Kaifa astafid minka? Macamana saya nak belajar denganmu?


Syeikh : Inda Masyaikh huna! disisi masyaikh di masjid nabawi sini kan ada..Saya tidak tinggal sini , datang ziarah...
Terkesan dengan cara dakwahnya... ! Moga Allah memberkati pertemuan kami....! Amiinn..


Di Masjid Nabawi ini memang ramai yang hebat-hebat tapi kadangkala tak perasan, kebanyakan mereka sangat rendah diri dan low profile.


Dia lelaki yang soleh! saya sangat terkesan dengan dakwahnya......! Semoga ALLAH Memberkati pertemuan kami.. Amiinn..

1 comment:

  1. Masyallah..satu permulaan yg sangat mengajak pembace untuk membaca dan mengetahui seluruh cerita ini...nasihat yang jarang2 sekali didapati..Barakallah

    ReplyDelete