Friday 10 August 2012

Sebuah penantian tanpa kepastian menguji keimanan


Di waktu tengah malam sunyi diriku tiba-tiba di hanyut rasa sebak dalam sebuah penantian yang panjang. Bukan ku mendesak aturan tuhan agar jawapan itu segera datang, tapi ku bimbangi iman dalam penantian yang ku pelihara ini akan menjauh meninggalkan ku. Ku tidak lupa bahawa semuanya atas aturan tuhan, Dia lah yang mengatur semuanya dengan penuh keindahan dan penuh ketelitian. Begitulah tika hati ini merintih, merasakan Allah itu pengatur, di sebut-sebut agar menjadi tenteram hati ini yang menanti tidak pasti.

Teman ku memberi satu kata-kata indah agar diriku tabah terus menjalani hidup, di ukirnya sebuah puisi agar ku mengerti

Penantian itu ujian yang dasyat,
Kerana tiada padanya kepastian....
Di situlah kita tahu nilai iman, kerana hanya padaNya kita pasakkan keyakinan....

Cukuplah Allah sebagai sandaran,
Pada qada dan qadarNya aku dambakan ketaatan,
Ku serahkan segala urusanku  ini kepada Mu wahai Ilahi,
Agar diriku ini dirahmati, diberkati dan diredhai....

Kerana ku yakin kepada Mu jua tempat ku kembali nanti.......

Hati merintih lagi, begitulah hakikat menjadi hamba kepada Allah, sering di uji dan terus di uji. Mencari kebahagian bukannya mudah, perlu mujahadah. Tapi benarlah mujahadah itu indah. Bukan penghujung jalan dirasai tetapi sepanjang perjalanan di nikmati.

Air mata ini mengalir lagi, menagih simpati dari Dia yang maha mendengar. Segalanya ku lepaskan padaNya. Meminta kuat tatkala hati ini di uji. Uji rasa ragu-ragu, dan segala rasa yang menggusarkan fikiran. Tiada daya dan upaya melainkan dengan keizinan Allah dan Dia lah maha Agung dan maha Tinggi.

Ya Allah, apa jua jawapan yang bakal mendatang, semuanya atas taqdir Mu. Kau lebih tahu apa yang terbaik buat diriku. Kadang kala rasa diri ini kuat, tapi kau tahu yang sebenarnya diriku ini penuh dengan kelemahan.

Ya Allah, apa jua jawapan agar ia menambah iman dan cinta ku pada Mu. Ku tidak mahu menagih cinta manusia kerana ia sia-sia. Cinta pada Mu yang hakiki, pasti kekal abadi.

Ya Allah, jawapan itu satu penantian, menanti penuh kesabaran, mendidik diri tidak mengharap melainkan reda Mu, agar semuanya diterima dengan rasa ketaatan. Ajarlah diri ini ikhlas Ya Allah, kerana ia rahsia Mu.

Ku sebak dalam kerinduan..... doa ini menguatkan lagi ketabahan menuju ujian....air mata jatuh berjujuran... tangan di angkat mengarahkan pada tuhan......

Ya Hayyu Ya Qayyum,

Dengan rahmat Mu, aku meminta pertolongan....
Baikilah untuk ku dan urusan ku semuanya.....
Dan jangan kau tinggalkan diri ku ini walaupun pun dengan sekelip mata....

Penantian...... ku masih menanti..... Iman.. agar kau hadir..... dalam diri penuh kekusutan....



No comments:

Post a Comment